Az audit (vagy auditálás) az auditbizonyítékok nyerésére és ezek objektív kiértékelésére irányuló módszeres, független és dokumentált folyamat annak meghatározására, hogy az auditkritériumok milyen mértékben teljesülnek.
Az audit az a minőségirányítási folyamat, amellyel meghatározható a minőségirányítási rendszer követelményeinek való megfelelés mértéke. Az audit megállapításait a minőségirányítási rendszer eredményességének értékelésére és a fejlesztési lehetőségek meghatározására (felfedésére) alkalmazzák.
Az auditor és az auditált szervezet viszonya szerint az audit lehet:
- belső audit (első fél által végzett felülvizsgálat),
- külső audit.
- A külső audit lehet:
- második fél által végzett felülvizsgálat,
- harmadik fél által végzett felülvizsgálat.
Az első fél által végzett audit során a minőségirányítási rendszer belső felülvizsgálatát a szervezet belső, az auditálandó területtől független munkatársai vagy megbízott külső szakemberek végezhetik.
A második fél által végzett auditokat olyan felek hajtanak végre, amelyek érdekeltek a szervezetben, például annak vevői, vagy általuk megbízott más személyek.
A harmadik fél (a független tanúsító szerevezet) által végzett felülvizsgálat célja a tanúsítvány (például ISO 9001) megszerzéséhez és a megtartásához szükséges feltételek meglétének ellenőrzése.