• Bejelentkezés
  • Szócikk
  • Vitalap
  • Lapforrás
  • Laptörténet
  • A Fogalomtár wikiből

    „Egészségügyi piac” változatai közötti eltérés

    a
    4. sor: 4. sor:
     
    #Egészségügyi finanszírozás piaca - a biztosító/finanszírozó és a [[egészségügyi szolgáltató, ellátó|szolgáltatók]] között
     
    #Egészségügyi finanszírozás piaca - a biztosító/finanszírozó és a [[egészségügyi szolgáltató, ellátó|szolgáltatók]] között
      
    Ezen három nagyobb egységen belül is számos részpiacot azonosíthatunk, melyek különböző tulajdonságokkal bírnak, de általánosságban elmondható, hogy az egészségügyi piacok a [[tökéletesen versenyző vagy kompetitív piaci szerkezet]] feltételeit nem teljesítik, azaz [[piaci kudarcok]] lépnek fel.
    +
    Ezen három nagyobb egységen belül is számos részpiacot azonosíthatunk, melyek különböző tulajdonságokkal bírnak, de általánosságban elmondható, hogy az egészségügyi piacok a [[tökéletesen versenyző vagy kompetitív piaci szerkezet]] feltételeit nem teljesítik, azaz [[piaci kudarcok]] lépnek fel. Ez tehát annyit jelent, hogy a piaci viszonyok között kialakuló viszonyok társadalmi szinten nem lesznek hatékonyak abban az értelemben, hogy valaki(k)nek javítható a helyzete anélkül, hogy másét rontanánk. Ezt külső (leginkább állami) beavatkozással lehet és szokás orvosolni, ám ez viszont [[kormányzati kudarcok]hoz vezet. A feladat tehát igen nehéz: meg kell találni azt a megoldást, ahol a kormányzati beavatkozásból eredő hasznok meghaladják azok költségeit és haszonveszteségeit. Ezek a gyakorlati gazdaságpolitikában nagyon nehezen számszerűsíthető kérdések, sokszor egyszerűen értékválasztáson múlnak. A választás gyakran a [[hatékonyság]] és [[méltányosság]] követelményei között történik, amelyek esetében a valóságban trade-off-ot tapasztalunk.
     +
     
     +
    Az egészségügyi piacokon legjellemzőbben előforduló piaci kudarc okok a következőek:
     +
    *[[információs aszimmetria]]: ennek számos egyéb következménye van az egészségügyi ellátásra, amit sokszor külön okként szoktak felsorolni. Ilyen a
     +
    **kínálatvezérelt kereslet
     +
    **morális kockázat
     +
    **kockázatszelekció (lefölözés)
     +
    *heterogén termékek és szolgáltatások
     +
     
      
     
    [[Category:Általános_fogalom]]
     
    [[Category:Általános_fogalom]]

    A lap 2009. január 8., 18:04-kori változata

    Az egészségügyben alapvetően három piacot különíthetünk el:

    1. Egészségbiztosítási piac - a biztosító/finanszírozó és a vásárlók között
    2. Egészségügyi szolgáltatások piaca - a szolgáltatók és a vásárló között
    3. Egészségügyi finanszírozás piaca - a biztosító/finanszírozó és a szolgáltatók között

    Ezen három nagyobb egységen belül is számos részpiacot azonosíthatunk, melyek különböző tulajdonságokkal bírnak, de általánosságban elmondható, hogy az egészségügyi piacok a tökéletesen versenyző vagy kompetitív piaci szerkezet feltételeit nem teljesítik, azaz piaci kudarcok lépnek fel. Ez tehát annyit jelent, hogy a piaci viszonyok között kialakuló viszonyok társadalmi szinten nem lesznek hatékonyak abban az értelemben, hogy valaki(k)nek javítható a helyzete anélkül, hogy másét rontanánk. Ezt külső (leginkább állami) beavatkozással lehet és szokás orvosolni, ám ez viszont [[kormányzati kudarcok]hoz vezet. A feladat tehát igen nehéz: meg kell találni azt a megoldást, ahol a kormányzati beavatkozásból eredő hasznok meghaladják azok költségeit és haszonveszteségeit. Ezek a gyakorlati gazdaságpolitikában nagyon nehezen számszerűsíthető kérdések, sokszor egyszerűen értékválasztáson múlnak. A választás gyakran a hatékonyság és méltányosság követelményei között történik, amelyek esetében a valóságban trade-off-ot tapasztalunk.

    Az egészségügyi piacokon legjellemzőbben előforduló piaci kudarc okok a következőek:

    • információs aszimmetria: ennek számos egyéb következménye van az egészségügyi ellátásra, amit sokszor külön okként szoktak felsorolni. Ilyen a
      • kínálatvezérelt kereslet
      • morális kockázat
      • kockázatszelekció (lefölözés)
    • heterogén termékek és szolgáltatások