A lap korábbi változatát látod, amilyen
Mihpet (vitalap | szerkesztései) 2009. január 8., 18:23-kor történt szerkesztése után volt.
Az egészségügyben alapvetően három piacot különíthetünk el:
- Egészségbiztosítási piac - a biztosító/finanszírozó és a vásárlók között
- Egészségügyi szolgáltatások piaca - a szolgáltatók és a vásárló között
- Egészségügyi finanszírozás piaca - a biztosító/finanszírozó és a szolgáltatók között
Ezen három nagyobb egységen belül is számos részpiacot azonosíthatunk, melyek különböző tulajdonságokkal bírnak, de általánosságban elmondható, hogy az egészségügyi piacok a tökéletesen versenyző vagy kompetitív piaci szerkezet feltételeit nem teljesítik, azaz piaci kudarcok lépnek fel. Ez tehát annyit jelent, hogy a piaci viszonyok között kialakuló viszonyok társadalmi szinten nem lesznek hatékonyak abban az értelemben, hogy valaki(k)nek javítható a helyzete anélkül, hogy másét rontanánk. Ezt külső (leginkább állami) beavatkozással lehet és szokás orvosolni, ám ez viszont [[kormányzati kudarcok]hoz vezet. A feladat tehát igen nehéz: meg kell találni azt a megoldást, ahol a kormányzati beavatkozásból eredő hasznok meghaladják azok költségeit és haszonveszteségeit. Ezek a gyakorlati gazdaságpolitikában nagyon nehezen számszerűsíthető kérdések, sokszor egyszerűen értékválasztáson múlnak. A választás gyakran a hatékonyság és méltányosság követelményei között történik, amelyek esetében a valóságban trade-off-ot tapasztalunk.
Az egészségügyi piacokon legjellemzőbben előforduló piaci kudarc okok a következőek:
- információs aszimmetria: ennek számos egyéb következménye van az egészségügyi ellátásra, amit sokszor külön okként szoktak felsorolni. Ilyen a
- kínálatvezérelt kereslet: a vásárló-szolgáltató viszonyban jelenik meg. Kialakulását leginkább a vásárlói informáltság növelésével és ellátási irányelvek, protokollok bevezetésével próbálják megakadályozni, káros hatásait pedig finanszírozási és kapacitás korlátozásokkal kordában tartani.
- morális kockázat
- kockázatszelekció
- lefölözés
- heterogén termékek és szolgáltatások
- monopol piaci szerkezet
- externáliák
- közegészségügyi szolgáltatások esetén a közjavak problémája
Az egészségügy iránti kereslet az egészségességre való törekvésből származtatott. Megkülönböztethetünk igényt, keresletet és szükségletet.